11.8.2016
(Aktuality) Nehody
Ing. Miroslav Huml
Prvotní informace o letecké nehodě MPK ze dne 8.8.2016
V pondělí 8.8. ve 20:30 hod. došlo na asfaltové modelářské ploše Kařízek v okrese Rokycany k letecké nehodě motorového padákového kluzáku s těžkým zraněním. Pilot ve věku 39 let, držitel kvalifikace Pilot MPK od 08/2015 odstartoval z modelářské plochy na krosně Walkerjet XC 200 s odnímatelným podvozkem v kombinaci s kluzákem Blaze GT 21. Byl to jeden z jeho z prvních letů s tímto PK, který měl v té době ve vlastnictví pouze týden. Při tom na tento typ kluzáku s autostabilním profilem, který je vybaven odlišným ovládáním, než na které byl zvyklý,  nebyl přeškolen. PK ani podvozek nebyl v kombinaci s krosnou zalétán a schválen k provozu. Pilot podle svědků v blízkosti plochy prováděl zatáčky v nízké výšce cca 5 m. V průběhu ostré levé zatáčky došlo ke střetu MPK se zemí. K nárazu došlo nejprve příďovým kolem a levým hlavním kolem MPK. Během technické prohlídky bylo zjištěno, že v době nárazu byly trimy PK nastaveny nesymetricky na minimální rychlost, a to pod označením jejich běžného provozního rozsahu. V době nárazu byl pravý trim PK nastaven téměř na doraz ve smyslu minimální rychlosti a levý povolen na označení minimálního provozního rozsahu. Trimy PK byly nastaveny nesymetricky tak, že umocňovaly zatáčení od reakčního momentu vrtule. Lze se domnívat, že to mohlo vést spolu s energickým zatáčením doleva při použití vyššího výkonu motoru k přetažení a kolapsu levé poloviny vrchlíku s následnou ztrátou výšky a s nárazem do země.

V poslední době zaznamenáváme čím dál tím častější výskyt nezvládnutí pilotáže vrchlíků s autostabilním profilem piloty bez náležitého přeškolení. Takový pilot typicky létá s partou zkušenějších letců vybavených rychlými křídly a snaží se jim vyrovnat, aby s nimi udržel rychlost a mohl létat na výlety. On létá na klasickém křídle, které se učí ovládat a ostatní létají daleko rychleji a vybízejí ho k přechodu na rychlejší typ padáku, jaký mají oni. Vždyť "kdo nelétá na autostabilu, jako by ani nebyl"... Nakonec si zakoupí rychlé křídlo, neabsolvuje prodejcem nabízené přeškolení (protože "kluci" mě to už naučí) a najednou je ve vzduchu a neví přesně, co s tím. Zjišťuje, že je tu daleko víc ovládacích prvků, se kterými nemá zkušenosti. Vždyť ten můj padák ani žádné trimy neměl. Neví, jak zacházet s ohromným rozdahem trimování, a k čemu jsou tady našité ty zarážky? Když se odáží povolit trimy, řízení zmizí někde nepřirozeně nahoře. A co s těmi malými řidičkami, které se krčí připnuté na volných koncích? Tak radši zatím na ně nebudu sahat, abych ještě něco nepokazil. Je toho řízení na mě nějak moc. Ale jak se s tím přistává? Proč jsem se jen na to někoho nezeptal? Tak to nejlépe úplně zatrimuji, aby to neletělo rychle a v dostatečné výšce nad zemí začnu přitahovat řidičky, abych měkce přistál... No a neodvratný výsledek se v zápětí dostaví sám. Zdá se vám to smyšlené nebo je to skutečný příběh? Opravdu se to stalo a bohužel ne jednou. Podobné se v současnosti s malými odchylkami dějí.

Vy, kteří své kolegy povzbuzujete k vyšším rychlostem a rychlejším vrchlíkům, mějte prosím na paměti, že každý se musí nejprve naučit základy, než bude tak dobrý jako jste vy. Jste jim vzorem, a oni vás budou napodobovat. Sami jste se to však museli také naučit. A vy, kteří uvažujete o rychlém křídle, protože chcete být tak ryhlí a dobří, jako vaši kamarádi, dobře zvažte své zkušenosti a nebojte se požádat některou školu nebo zkušeného instruktora o přeškolení na vrchlík, který si zamýšlíte pořídit. A pokud vám snad radí, že byste s tím ještě měli počkat, určitě to neříkají nadarmo.


Letecká amatérská asociace ČR, Ke Kablu 289, 102 00 Praha 10, Tel.: 242 403 270 Fax: 242 403 596
​​