Motorové závěsné kluzáky

Skládá se z nosné plochy, to je rogalovo křídlo a podvozku - trojkolky na které sedí posádka a je na ní umístěn motor. Motorový závěsný kluzák (MZK) se řídí pohyby hrazdou. Přitažením zrychluji a klesám, odtlačením zpomaluji a stoupám, vysunutím do strany zatáčím. Při pojíždění na zemi se řídí předním kolečkem.

Pořizovací náklady jsou velmi závislé na tom, zda stavíte letadlo vlastními silami, nebo jestli koupíte nové letadlo tovární výroby. Cena vlastní stavby se pohybuje řádově v desetitisících (největší položkou je vhodný motor, který lze úpravou automobilového motoru získat za relativně dostupných nákladů) pokud nepočítáte hodiny vlastní práce. Cena továrně vyráběných letadel se pohybuje do 500 000 Kč.
 
Létání s MZK patří k těm cenově dostupnějším způsobům motorového létání. Cena provozu vlastního letadla je závislá na několika faktorech. Prvním a ne vždy nejvýznamnějším faktorem je spotřeba provozních hmot. Ta se pohybuje do cca 7 l /hod u jednomístných MZK a do cca 13 l /hod u dvoumístných. Další položkou jsou náklady na uskladnění letounu. Roční nájem místa v hangáru se pohybuje od 15 do 30 tisíc Kč. MZK má však proti klasickým letounům výhodu v možnosti demontovatelnosti a tedy uložení (skladování) v domácím prostředí. 

Výcvik je prováděn instruktory ve střediscích pilotního výcviku, spíše individuálním způsobem.
Hlavní výhody jsou nižší provozní náklady, relativně jednodušší skladovací nároky na provoz.
Nevýhodou je pak jisté omezení, dané meteorologickými podmínkami.
 

















 

Letecká amatérská asociace ČR, Ke Kablu 289, 102 00 Praha 10, Tel.: 242 403 270 Fax: 242 403 596
​​