1.5.2012
(Aktuality) Články / Oznámení
Ing. Jan Fridrich
LAA ČR na AERO Friedrichshafen 2012
​Největší evropská výstava všeobecného letectví skončila v sobotu 21.dubna. Vzhledem k tomu, že jsem se letos bohužel nedostal k online zpravodajství, alespoň částečně to napravuji v tomto ohlédnutí.
Vzhledem k tomu, že v příštím Pilotu vyjde podrobnější zpravodajství, zaměřím se na obrazovou část, která by se do Pilota nevešla.
Pokud si prohlédnete zpravodajství z minulého AERA, zjistíte, že se zase až tak moc nezměnilo.
Rozhodnutí pořádat AERO každý rok podle mne není nejšťastnější. Inovační cyklus malých letadel je přibližně dva roky a tak přinášet každý rok novinky je velmi obtížné. Někteří výrobci tuto situaci vyřešili - jezdí každý druhý rok. Tak to vyřešili výrobci kluzáků, ale například i slovenští výrobci Aerospool a Aeropro Nitra. Z hlavních českých výrobců nechyběl nikdo - možná že i díky státní podpoře, kterou MPO vybrané výstavy z "evropských" fondů podporuje.
 

Katalog Czech Aviation 2012 

Stejně jako loni se nám s podporou MPO a díky vstřícnému postoji Hospodářské komory ČR zajistit financování již šesté edice katalogu, který LAA ČR vymyslela - Czech Aviation 2012.
Katalog se nám opět trochu rozrostl. Online verze zatím není k dispozici, po loňských špatných zkušenostech, kdy si naši práci přivlastnil jistý výtečník, jsme se rozhodli, že celý katalog zatím ke stažení nebude, do doby než vymyslíme vhodnou formu publikování. Katalog v tištěné podobě bude distribuován na všech hlavních výstavách v roce 2012. Na AERU o něj byl velký zájem, všech 1000 kusů jsme rozdali zájemcům, myslím si, že jde o velmi účinnou podporu českého leteckého průmyslu.
Náhled obálky a obsahu naleznete zde.
 

Výstava

Z hlediska uspořádání výstavy se nic nezměnilo - výstava začíná ve středu a končí v sobotu, letecký den se nekoná, ale je možné provádět demo lety.
 

 
 
rozvržení výstavy je stejné, jen v hale A1 bylo stanové městečko a hala A2 byla zavřená
 
 
Jak to vypadá ze vzduchu ukazují tyto obrázky Martina Marečka, který přiletěl s Echem z Benešova.
 
 
pohled na celý areál včetně letiště
 
 
 

finále na travnatou dráhu
 
 
 
 
 
pohled na haly A, haly B jsou v řadě za nimi
 
 
 

Česká účast

Stejně jako loni byl společný stánek českých firem v hale A5. Většina českých ultralehkých a LSA výrobců však byla v halách B1-B3.
 
 
Stánek LAA ČR byl v hale B1-407
 
 
 
Společný stánek Distar a Airlony byl v hale B3
 
 
 
Společný český stánek hale A5 byl hned vedle poměrně skromného stánku EASA
 
 
Stánky dalších československých vystavovatelů naleznete zde(18 Mb). Pokud jsem stánek některého výrobce nevyfotografoval, omlouvám se, není v tom žádný úmysl, prostě jsem to nestihl.
Panoramatické obrázky z výstaviště naleznete zde (4,6 Mb).
 
 

První EASA LSA certifikáty uděleny!

Dlouho očekávané se stalo skutkem, EASA těsně před AERO vydala první dva RTC - Restricted Type Certificate podle předpisu CS-LSA.
Historicky prvním letadlem jemuž byl tento certifikát 16.4.2012 vydán byl PS-28 Cruiser kunovického výrobce Czech Sport Aircraft.
 
 
první EASA RTC certifikát pro PS-28 Cruiser
 
 
 
šéfkonstruktér Czech Sport Aircraft Jiří Konečný s certifikačním manažerem Josefem Vlachynským před PS-28 Cruiserem
 
 

jedna ze zajímavých změn vyplývajících z EASA certifikace - kryt madla záchranného systému, aby nemohlo dojít k náhodné aktivaci za letu
 

Druhé "evropské" LSA, které získalo RTC byl CTLS-ELA německého výrobce Flight Design.
 

druhý EASA RTC certifikát byl vydán 17.4.2012
 
 
 
technický ředitel Flight Designu Oliver Reinhardt
 
 
V každém případě jde o obrovský úspěch obou firem, na výstavě se šuškalo, že další certifikáty jsou na spadnutí. Co to však celkově přinese je otázkou, oběma firmám trvalo získání tohoto certifikátu dva roky - samozřejmě že nejde jen o RTC ale o související DOA a POA, o nákladech se zatím decentně mlčí, ale určitě nebudou malé.Na mém názoru, že tento systém je moc složitý a pro malé firmy nepoužitelný se ale nic nezměnilo.
V každém případě jde ale i o úspěch EASA. Uvidíme jak se celá situace bude vyvíjet a kolik se RTC letadel bude v Evropě prodávat.
 

Cena časopisu Flieger magazine za nejlepší nový ultralight pro Sharka!

Časopis Flieger magazine vyhlásil letos několik diváckých soutěží - jednu z nich v konkurenci 10 letadel vyhrál československý Shark.
 
 

cenná trofej
 
 
 
 
při této příležitosti zorganizoval Martin Mareček fotografování, jehož výsledek snad uvidíte v Pilotu - toto je fotografie z příprav
 
 

Přednášky a semináře

Stejně jako loni jsem výměnou za náš stánek přednášel každý den v menších přednáškových sálech na východní straně výstaviště.
 
 
přilákat dostatečný počet posluchačů na přednášky během výstavy je obrovský problém, mě se celkem dařilo - chodilo 6 až 18 posluchačů
 
Letos jsem si situaci ještě zkomplikoval tím, že jsem měl dvě různé přednášky.
Přínos lehkého letectví pro vývoj velkého letectví v kontextu českých zkušeností. U této přednášky musím velmi poděkovat Honzovi Brskovskému, bez jehož pomoci bych ji nebyl schopen připravit. Dále přednášku na téma Koncept základního letectví pro Evropu.
 
Dalším velmi zajímavým seminářem, kterého jsem se zúčastnil byl oběd GAMA - General Aviation Manufacturers Association (organizace výrobců letadel všeobecného letectví) pro novináře, na kterém byly prezentovány zajímavé údaje.
 
 
pokud je akce spojena s jídlem, je účast vždy větší...
 
 
 
vývoj prodeje letadel GA...není příliš povzbudivý...
 
 


 
rozdělení prodejů po světě je také velmi zajímavé...všimněte si oživení trhu v Severní Americe
 
 


 
nový koncept snížení ceny budoucích letadel
 

Jedním z nejdůležitějších seminářů na letošním AERU byla panelová diskuse o budoucnosti všeobecného letectví organizovaná GAMA. K diskusi byli vyzváni zástupci EASA - Carl Thomas, FAA -Earl Lawrence a LAMA-EUROPE - Jan Fridrich. Každý přednášejíci přednesl svoji vizi a na závěr se diskutovalo. Celou akci moderoval Greg Bowles z GAMA.
 
 

přednáškový sál Berlin se téměř zcela zaplnil - napočítal jsem kolem 70 posluchačů
 
 
 
Jan Fridrich při přednášce
 
 
 
zleva doprava: Earl Lawrence, Carl Thomas, Jan Fridrich a Greg Bowles
 
 
O tom, že přilákat dost posluchačů je problém i pro mnohem významnější řečníky bez ohledu na témata se postupně přesvědčila EASA i FAA:
 
 
tisková konference EASA
 
 

přednáška Earla Lawrence z FAA na téma elektroletů
 
Earla mi bylo líto, téma přednášky bylo pro mne velmi zajímavé, nicméně chápu, že když někdo zaplatí vstupné na výstavu, tak jde především za letadly, nikoliv na přednášku. Tuto přednášku mám slíbenou v elektronické podobě, vážným zájemcům ji na vyžádání zašlu, jakmile ji obdržím.
 
 

Zajímavosti

Výběr letadel a řešení, která mne zaujala, naleznete zde.
Mimo jiné uvidíte Flight Design C4, MC, Pipistrel Pantera, létající velrybu atd.
 
 

toto video na stánku Zlin Aviation mne opravdu šokovalo - lyžovat za letícím letadlem jsem ještě nikdy neviděl...
 
 
 
Icon Aircraft sondoval trh v Evropě vůbec poprvé..
 
 
 
k zajímavým návštěvníkům našeho stánku patřil i dlouholetý prodejce Blaníků v USA pan Vítek Široký, zde s prezidentem LAA ČR Janem Brskovským..
 
 

majitel TL-Ultralight Jiří Tlustý předvádí ovládání své nové vrtule PowerMax..
 
Tato vrtule stálých otáček je v závěrečné fázi schvalování LAA ČR, k její základní filozofii patří intuitivní ovládání podobné ovládání u "velikých" letadel. Páka ovládání vrtule je umístěna hned vedle ovládání přípusti, což usnadňuje ovládání.
 
Závěrem bych chtěl poděkovat Ivě Krumplové, která mi již tradičně "kryla" záda tím, že zajišťovala bezproblémový chod stánku LAA ČR.
 

SOUTĚŽ!! SOUTĚŽ!! SOUTĚŽ!!

Na výstavišti probíhal tvrdý konkurenční boj nejenom mezi jednotlivými letadly, ale také mezi modelkami propagujícími jednotlivé firmy. Protože mi tento souboj připadal zajímavý, rozhodl jsem se vyhlásit soutěž o nejhezčí modelky jednotlivých firem. Pravidla soutěže jsou jednoduchá - prohlédněte si sady obrázků a na adresu AERO2012@seznam.cz zašlete kód jednotlivých firem podle toho, které modelky se Vám víc líbí. Kód zadejte do předmětu zprávy. Do emailu zašlete kontakt, abychom Vás mohli kontaktovat v případě, že vyhrajete. Z jedné emailové adresy může být zaslán pouze jeden hlas. Podle počtu zaslaných hlasů určíme pořadí firem a z došlých hlasů vylosujeme tři výherce, kteří obdrží upomínkové předměty LAA ČR. Uzávěrka soutěže je 31.5.2012
 
Czech Sport Aircraft - kód CSA
 
Czech Sport Aircraft - kód CSA
 
 
Databáze letišť - kód DAT
 
Databáze letišť - kód DAT
 
 
TL elektronic - kód TLE
 
TL elektronic - kód TLE
 
 
TL-Ultralight - kód TL
 
TL-Ultralight - kód TL
 
 
ZLIN Aircraft- kód ZLI
 
ZLIN Aircraft- kód ZLI
Letecká amatérská asociace ČR, Ke Kablu 289, 102 00 Praha 10, Tel.: 242 403 270 Fax: 242 403 596
​​