1. Mistrovství ČR
1.1. Mistrovství ČR v létání na závěsných kluzácích kategorie 1 (dle FAI a CIVL pravidel Section 7A) je organizováno jako seriál několika samostatných soutěží. Termíny a místa konání jednotlivých soutěží, časy a místa prvních brífinků, ředitele soutěží a výši startovních poplatků stanovuje předsednictvo svazu ZL do 31. března daného roku. Tyto informace jsou dostupné na stránkách www.laacr.cz, v časopise Pilot a u všech členů předsednictva svazu ZL.
1.2. Pro dokumentaci letů musí soutěžící používat GPS, které důvěryhodně a nezpochybnitelně zaznamenává polohu, výšku a čas ( například Brauniger Compeo, Compeo+, Garmin 60cs, 60csx, 76s, 76csx). Soutěžící je sám odpovědný za správné nastavení parametrů, jako je souřadný systém, formát souřadnic, přenosový protokol, interval zápisu atd. Soutěžící si musí sám zajistit příslušný kabel a ověřit si, zda jeho GPS správně komunikuje s PC organizátorů.
1.3. Výpočet bodů z uletěných vzdáleností a časů se provádí pomocí nejnovější ověřené verze systému GAP. Verzi a parametry bodovací formule pro celý seriál soutěží mistrovství ČR určí před zahájením první soutěže předsednictvo svazu ZL.
2. Soutěž mistrovství ČR
2.1. Soutěže se může účastnit jako soutěžící každý pilot ZK (dále jen pilot), který zaplatí startovné před prvním brífinkem. Létá na vlastní nebezpečí a zodpovídá za to, že splňuje zákonné podmínky pro létání na závěsných kluzácích v dané oblasti.
2.2. Tříčlennou radu pilotů (dále jen radu) volí na prvním briefingu piloti ze svých řad. Rada rozhoduje o letových úlohách.
2.3. Ředitel soutěže (dále jen ředitel) je jmenovaná osoba, která se sama neúčastní soutěže jako pilot. Zodpovídá za organizaci soutěže a zpracování výsledků. Je oprávněn jmenovat své zástupce a pomocníky jako například startéra, časoměřiče, cílového rozhodčího a za jejich činnost zodpovídá.
2.4.Tříčlennou bezpečnostní komisi volí na prvním briefingu piloti ze svých řad. Její členové jsou v průběhu letových úloh ve spojení s ředitelem a rozhodují o případném zrušení letové úlohy z bezpečnostních důvodů.
2.5.Na prvním briefingu ředitel nebo jím pověřená osoba seznámí piloty s možnými dispečerskými omezeními v letové oblasti. Přečte a vyloží jednoznačná pravidla platná pro celou soutěž, jak se bude porušení dispečerských omezení kontrolovat a jaký dopad na piloty a jejich bodové zisky budou mít jednotlivá porušení těchto dispečerských omezení.
2.6. Soutěž mistrovství ČR může být organizována v rámci mezinárodní soutěže. V tom případě se pilot musí přihlásit i do této mezinárodní soutěže, rada MČR může být nahrazena příslušnou komisí mezinárodní soutěže, bezpečnostní komise MČR může být nahrazena příslušnou komisí mezinárodní soutěže a ředitel MČR musí úzce spolupracovat s organizačním štábem mezinárodní soutěže. Bodové zisky pilotů mistrovství ČR se vypočítávají odděleně od mezinárodní soutěže.
3. Organizace letového kola
3.1. Před letovým kolem sestaví rada úlohu. Poté na brífinku ředitel informuje piloty a organizátory o:
- aktuální meteorologické situaci s důrazem na bezpečnost letů
- nouzových frekvencích a důležitých telefonních číslech
- dispečerských omezeních pro daný den
- případné výměně poškozeného kluzáku kteréhokoliv pilota za náhradní
- místě a organizací startu, startovním okně, nouzových plochách pro přistání a možnosti restartu
- minimální době otevření startu pro uznání platnosti kola s ohledem na počet pilotů a startovišť
- způsobu vyrozumění pilotů o případném zrušení úlohy v jejím průběhu z bezpečnostních důvodů
- letové úloze pro daný den definované startem, otočnými body a cílem
- způsobu měření času startu a času dosažení cíle
- čase a místě pro odevzdání záznamu GPS a následků pro pilota, který by GPS neodevzdal
- čase a místě vyvěšení provizorních výsledků kola, proti kterým lze protestovat
- čase a místě příštího brífinku
3.2. Pokud v daném kole ještě neodstartoval žádný pilot, může rada úlohu změnit. Ředitel pak svolá nový brífink, na kterém seznámí piloty s příslušnými změnami. V opačném případě již nelze na letové úloze cokoliv měnit.
3.3.Ředitel může úlohu z bezpečnostních důvodů kdykoli zastavit. Pokud nejméně dva členové bezpečnostní komise posoudí podmínky jako nebezpečné, musí ředitel úlohu z bezpečnostních důvodů okamžitě zastavit. Jestliže v tomto okamžiku již alespoň jeden pilot dosáhl cíle nebo pokud se již úloha letěla alespoň 90 minut, stane se úloha platnou. Piloti v ní budou hodnoceni na základě tratě zaznamenané do okamžiku zastavení úlohy mínus interval mezi startovními gatey respektive 15 min pokud byl jen jeden.
3.4. Startovní okno je časový interval, ve kterém mohou piloti startovat. Rada ho určuje tak, aby všichni piloti mohli splnit letovou úlohu za optimálních a srovnatelných podmínek. Ředitel nebo jím pověřená osoba po celou dobu startovního okna sleduje, zda podmínky umožňují bezpečný start. Pokud ne, start uzavře a při dostatečném zlepšení podmínek opět otevře. Toto dává viditelně pilotům najevo a vede o tom evidenci.
3.5. Startovní uličky organizuje ředitel v případě omezené kapacity startovišť tak, aby zajistil rovné šance pro start všem pilotům bez ohledu na místo, kde mohli rozložit svůj ZK. V tom případě u každého startoviště zřetelně vyznačí prostor startovní uličky, ve kterém platí následující pravidla:
- do uličky smí vstoupit pouze pilot připravený ke startu, který chce startovat
- pilot nově vstupující do uličky se musí zařadit za piloty, kteří do uličky vstoupili před ním
- piloti smějí z uličky vystoupit v libovolném okamžiku a z libovolného pořadí
- piloti v uličce musí neprodleně postupovat ke startu v pořadí, v jakém do ní vstoupili
- pokud je okno otevřeno a v uličce je více pilotů, musí první do minuty odstartovat nebo vystoupit
- pokud pilot v uličce nechce startovat, musí z ní okamžitě vystoupit
- otevřením okna začíná běžet prvnímu pilotovi nová minuta, pokud je v uličce více než jeden pilot
Kontrolu dodržování těchto pravidel provádí ředitel nebo jím pověřená osoba. Při jakémkoliv nedodržení těchto pravidel bude dotyčný pilot vyloučen v daném kole.
3.6. Okamžikem zahájení plnění letové úlohy v dané úloze je poslední opuštění startovního prostoru před odletem na trať (vzdušný start). Každému pilotovi se může počítat jeho vlastní čas zahájení plnění úlohy (rychlostní úloha) nebo může být předem stanoven pro všechny piloty společný čas, po kterém teprve mohou vyrazit na trať (úloha závod). Při kombinaci těchto dvou metod je určeno několik odletových vln a za počátek letu se pilotovi počítá čas poslední odletové vlny, po níž opustil startovní prostor a odletěl na trať.
3.7. Ukončení plnění letové úlohy piloty lze stanovit buďto jako okamžik průletu nosu kluzáku ve směru příletu od posledního otočného bodu nad 100 m širokou cílovou páskou nebo jako okamžik dosažení cílového prostoru.
3.8. K určení optimální trati slouží kromě startu a cíle otočné body a jejich pořadí, ve kterém musí být pilotem dosaženy. Jednotlivé otočné body jsou dány svými zeměpisnými souřadnicemi a ke každému z nich je definován prostor, kterým musí pilot prolétnout. Vyhodnocovací SW na základě záznamu GPS ověří, jak velkou část trati pilot uletěl a pokud dosáhl i cíle, tak s jakým časem.
4. Vyhodnocení letového kola
4.1. Základní dokumentací letu jsou body zaznamenané pomocí GPS (Track Log). Pilot může zaznamenávat průběh soutěžního letu více přístroji GPS současně. Pro vyhodnocování letu počítačem odevzdává hlavní přístroj. V případě, že záznam neodpovídá skutečnému letu, může odevzdat záložní GPS. Pilot určí, který záznam nejlépe odpovídá letu a ten bude použit k vyhodnocení.
4.2. Přístroj GPS by měl nepřetržitě zaznamenávat body po celý soutěžní let. U důležitých okamžiků, jako je start, opuštění startovního prostoru, dosažení otočného bodu, dosažení cíle, přistání a let v blízkosti zakázaných prostorů je vyžadováno, aby přístroj GPS zaznamenal body dostatečně často, aby vyhodnocovací SW mohl bezpečně splnění úlohy pilotem ověřit.
4.3. Při stanovování časů opuštění startovního prostoru nebo dosažení cílového prostoru vyhodnocovací program vypočítává čas extrapolací z předchozího a následujícího bodu Track Logu.
4.4. Délka letu pilota, který dosáhl cíle, se rovná součtu vzdáleností od startovního bodu k prvému otočnému bodu, úseků mezi otočnými body a od posledního otočného bodu k cíli. Při nedosažení cíle se délka letu pilota určí jako součet délek úseků tratě až k prvému nedosaženému otočnému bodu nebo cíli, od kterého se odečte vzdálenost nejbližšího bodu záznamu GPS od tohoto bodu, nejvýše však délka posledního nedoletěného úseku tratě.
4.5. Pokud se prokáže, že kterýkoliv ze soutěžících pilotů vědomě uvedl chybné informace o svém letu ve snaze zkreslit výsledky, pokud úmyslně létal v mracích ve snaze získat výhodu nebo pokud vypnul záznam Track Logu v blízkosti dispečerského omezení aby zatajil jeho porušení, vyloučí ho ředitel do konce soutěže.
4.6. Protest může podat pouze pilot písemnou formou řediteli do 12 hodin od zveřejnění provizorních výsledků. Před posledním letovým kolem soutěže může na brífinku ředitel z organizačních důvodů protestní lhůtu změnit. Každý protest musí být doložen poplatkem 300,- Kč, který bude při uznání protestu vrácen. Protest řeší předsednictvo svazu ZL. Protestující má právo se projednání účastnit.
4.7. Pokud ve stanovených lhůtách není podán žádný protest nebo pokud jsou všechny protesty vyřešeny, stávají se výsledky daného kola oficiálními.
5. Pořadí MČR
5.1. Pořadí pilotů MČR určuje součet bodů oficiálních výsledků všech platných kol všech soutěží seriálu MČR. Pokud nejlepší pilot z občanů ČR získá nejméně 2000 bodů, vyhlásí ho předsednictvo svazu ZL Mistrem ČR.
Znění pravidel pro Žebříček pilotů a pořadí státní reprezentace se nachází
zde.