Vymezení kategorie MPG
Svaz motorového paraglidingu v rámci Letecké amatérské asociace zabezpečuje vše pro soutěžní i rekreační létání s motorovými padákovými kluzáky.
Motorový padákový kluzák
Zákonné vymezení kategorie podle vyhlášky 108/1997 Sb. § 24, odstavec 6
Motorový padákový kluzák je ultralehké letadlo
a) s pomocným motorem na zádech pilota, který je konstruován jako jednomístný, s maximální vzletovou hmotností 170 kg nebo jako dvoumístný s maximální vzletovou hmotností 270 kg, který umožňuje vzlet a přistání z nohou pilota, nebo
b) s pohonem umístěným na podvozku, který je konstruován maximálně pro dvě osoby, s maximální vzletovou hmotností 350 kg.
Praktické vymezení kategorie
Nosnou plochou je padákový kluzák, který bývá výrobci pro toto použití upraven (ne každý padákový kluzák je vhodný pro připojení k motorovému pohonu).
Dále se rozlišují stroje podle způsobu startu a přistání. Buď je pohonná jednotka vybavena tří či čtyřkolovým podvozkem ve kterém sedí posádka nebo má pilot pohonnou jednotku ve speciálním rámu pilot na zádech a startuje a přistává na nohy. To se hovorově označuje jako motorová krosna. V obou případech může letět buď pilot sám nebo s navigátorem či pasažérem.
Zařízení se řídí řídícími šňůrami shodně jako bezmotorový padákový kluzák.
Pořizovací náklady sestávají z vlastního padákového kluzáku a z pohonné jednotky, jejíž cena se pohybuje od 80 do 300 tis. Kč.
Provozní náklady jsou patrně nejnižší ze všech motorových letadel. Motory u jednomístných strojů mají nízkou spotřebu, okolo 3 – 4 l/hod.
Hlavní výhodou motorového padákového kluzáku je jeho příznivá cena, mimořádně nízké provozní náklady, nenáročnost na skladovací prostor a jednoduchost přepravy a nezávislost na terénu. Stroj lze přepravovat rozložený v zavazadlovém prostoru osobního vozidla či vzít ssebou letadlem na zahraniční dovolenou.
Nevýhodou motorovho paraglidingu v porovnání s ostatními motorovými letadly je jeho nízká cestovní rychlost (běžně do 55 km/hod i když se nyní začínají používat křídla, která létají i přes 70 km/hod. ). Delší výlety či přelety jsou z hlediska času a omezeného komfortu pilota velmi obtížné. Možnost létání je vysoce závislá na počasí, zejména na síle a směru větru.
Motorový paragliding je sportem, který může být provozován rekreačně i soutěžně. Tyto dva přístupy se navzájem doplňují. Pilot se naučí létat, získá potřebné informace pro samostatné rekreační létání a většině to takto vyhovuje. Jsou ale piloti, kteří chtějí poměřit své dovednosti s jinými a pro ty je tu soutěžní létání. Svaz podporuje organizování několika úrovní soutěží, jak pro začínající piloty, až po mistrovské pro výběr reprezentace.
Reprezentační piloti testují nové technologie, motory, padákové kluzáky a další doplňkovou výbavu a tím pomáhají s vývojem bezpečnějších a úspornějších strojů. Tyto poznatky využívají výrobci i při výrobě vybavení pro rekreační piloty. Bez rekreačního létání by nebyla širší podpora soutěžního létání od výrobců techniky a bez soutěžního létání by nebyly zkušenosti pro vývoj lepšího vybavení.
Svaz motorového paraglidingu vytváří podmínky pro vzájemné podporování jak rekreačního, tak i soutěžního létání.